VABALOG

Televisioon ja globaliseeruv maailm II

Televisiooniseriaali saatus otsustatakse enamasti umbes 5000 USA majapidamise poolt, kuhu Nielsens Media Research on paigutanud elektroonilise televisiooni jälgimissüsteemi, mida hellitavalt “people meter”-iks kutsutakse. Süsteem peaks töötama nii, et iga kord kui sa midagi vaatama asud sisestad isikliku pin-koodi, mis eristab sind teistest majapidamise vaatajatest ja võimaldab Nielsens Media Researchil kujundada profiili näiteks mingi vanusegrupi poolt vaadatavast.

Nendest 5000 majapidamisest saadud informatsiooni põhjal tehakse laiaulatuslike järeldusi terve USA teleturu kohta – näiteks mida kõige rohkem vaadati, mis vanusegruppide poolt, kui suure osa “turust” hõlmas mingi saade vanusegruppide lõikes jne. Agregeeritud andmed edastatakse mõõduka tasu eest (osa on saadaval ka tasuta) kõigile soovijatele – nii neile, kes huvitatud uue seriaali tegemisest ja otsivad endale sobivat demograafilist nishi kui reklaamijatele, kes soovivad enda reklaami mõnevõrra täpsemalt suunata.

Neilsens on juba mõnda aega pidanud kannatama kriitikat enda valimi väiksuse aadressil ja sellepärast saadetakse jätkuvalt neli korda aastas laiali ka “vaatamispäevikud”, kuhu inimesed märgivad (vähemalt teoorias) mida ja kui palju nad mingil päeval vaatasid. Päevikud saadetakse laiali 100 000 majapidamisel, kuid isegi see arv moodustab USA televisiooni vaatajatest kõigest 0.1%. Seda neli korda aastas toimuvat üritust kutsutakse “sweeps” nädalaks ja just sellel perioodil üritavad telekanalid üks teist üle trumbata olgu see siis mõne seriaali uute osadega, mingite “eri”-saadetega või lihtsalt kuulsaid nimesid nii saadetesse kui seriaalidesse kaasates.

Neilsens Media Research ei saa ühelegi seriaali vett peale tõmmata, kuid nende vaatajanumbrid ja sealt tulenev reklaamitulu mõjutavad seriaalide tootjate ja telekanalite hankeosakondade otsuseid. Muidu tugeva toetuse ja kindla vaatajabaasiga seriaalid võivad nõrkade Nielseni tulemuste puhul (eriti “sweeps” nädala jooksul) leida, et neid järgmiseks hooajaks ei pikendata.

Enne BitTorrenti laiemat kasutamist oli paljudele selge, et Nielsens Media Research numbrid ei anna reaalsest olukorrast täit selgust. Hea näide on näiteks animaseriaal Family Guy, millele nõrkade vaatajatulemuste tõttu lõpp tehti. Suur oli aga FOX’i numbriragistajate üllatus, kui seriaali DVD väljalase ülimenukaks müügiartikliks kujunes.

Seega olid Nielsens Media Research vaatajanumbrid juba varem puudulikud. Nüüd on aga seriaalide vaatajanumbreid asunud moonutama BitTorrent ja seda iga aastaga üha agressiivsemalt. BBC vahendab:

New episodes of 24, Desperate Housewives and Six Feet Under, appear on the web hours after they are shown in the US, said a report.

Web tracking company Envisional said 18% of downloaders were from within the UK and that downloads of TV programmes had increased by 150% in the last year.

About 70% were using file-sharing program BitTorrent, the firm said.

“It’s now as easy to download a pirate TV show as it is to programme a VCR,” said Ben Coppin from Envisional.

A typical episode of 24 was downloaded by about 100,000 people globally, said the report, and an estimated 20,000 of those were from within the UK.

Pole mingit põhjust arvata, et inimesed eelseisvatel aastatel BitTorrenti vähem kasutaksid. Pigem vastupidi. Nii, kuidas muutuvad kiiremaks internetiühendused, areneb BitTorrent ja videokoodekid, on põhjust arvata, et ka kasutajate arv kasvab.

Vürtsi lisab kasvupotentsiaali spekulatsioonile ka tõsiasi, et seriaalide “piraatlus” ei pea enamus BitTorrenti kasutajatest päris piraatluseks. Mina kaasaarvatud. Kui filmi (pilet või DVD) või tarkvara eest on inimesed harjunud maksma, siis seriaal tuleb enamasti koju tasuta ja seda aastatega juurdunud arusaama on keeruline muuta.

Telekompaniidel, kes seriaal toodavad, seisab ees keeruline ülesanne: selgitada seriaalide tootmise ja levitamisõiguste majandusliku külge samas BitTorrentile ja teistele P2P programmidele konkurentsi pakkudes.

Homme jõuab “TV triloogia” Vabalogis lõpuni, kui heidan pilgu seriaalide ülesehitusele ja peatun televisiooni mõjul IQ’le.

To be continued…

TÄIENDATUD: Kolmas osa “TV triloogiast” on üleval.


Categorised as: ...


One Comment

  1. Paul ütleb:

    Eks seriaalide ja muu meediaalase meelelahutuse tootjad peavad midagi uuemat välja mõtlema, et raha “koju” tuua. Keelamine ja karistamine ei ole kindlasti see õige meetod!
    Võib-olla peab tagasi minema nn. varjatud, aga tegelikult “alasti” reklaami juurde, kus seriaali tegelased demonstratiivselt kasutavad mingi firma tooteid või teenuseid oma tegevuses. Taolist reklaami on praktiliselt võimatu saatest välja lõigata.
    Võib-olla aitab saatega kaasneva “nänni” müügi kasvatamine või saatega seotud arvutimängude müük.
    No ei tea, pole tegelikult ka minu mure! Ise arvan, et kui meelelahutuse tootjad oleks ise nõus oma seriaale ja teisi filme ning saateid suhteliselt väikese tasu eest netis müüma, siis laisemad kodanikud (nagu ma ise olen) oleksid küll nõus nendega lepinguid sõlmima ja toodangut ostma.
    Tegelikult on ju kogu aeg olnud kaks olulist probleemi: 1. mingi programmi kättesaadavus ja 2. hind.
    Kohe tuleb meelde SAT-TV. Muidugi tahaks tasuta, aga kui ei saa tasuta, siis mõõduka tasu eest. Aga just seda SAT piraatkaardid pakuvadki -mõõdukat tasu, mis sageli on vahemikus 30-60% ametlikust hinnast.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga